​به نام خداوند جان و خرد

کزین برتر اندیشه برنگذرد

(فردوسی)

با سلام خدمت شما دوستان که با #همتی بلند و با #پشتکاری عالی در این کلاس ها شرکت کرده و با اداب و معارف دین آشنا می شوید، با تشکر از حضور شما که بسیار خوب و سراپا گوش نشسته اید. مثل اینکه حسابی آماده شدید؟ تا برنامه را اجرا کنم ، برای اینکه برنامه راخوب شروع  کنم و شما خوب گوش کنید، یه #صلوات محمدی بفرستید. عالی بود ممنون
نقاشی:

برنامه را با چهار تا حرف فانتزی شروع می کنم  شما حدس بزنید این چهار تا حرف چیه

ا                ا                           ا                        ا

سخته راهنمایی تون می کنم

در اذان بلافاصله پس از شهادت به عظمت و بزرگی خدا این کلمات را می گوییم

بله  این حروف را کامل می کنیم

لا              اله                الا                     الله

در وسط پرچم جمهوری اسلامی ایران نیز این کلمات نقش بسته است.

ترجمه اش چه می شود؟

نیست            خدایی            جزء             الله

لطفا تکرار کنید

لطفا یکی از دوستان با صدای زیبا ابتدای اذان را قرائت نماید.

به به بسیار زیبابود

در اذان   و اقامه عبارت «لا اِلهَ اِلا الله» (خدایی جز خدای یگانه (الله) نیست) اولین بخش از شهادتین می‌باشد که در اذان و نمازهای مسلمانان، هر روز تکرار می‌شود. ، از شما می پرسم  در کجای نماز این ذکر را می گوییم؟  بله ،  تشهد که باز هم شهادت به یگانگی خدا می دهیم درذکرنماز رکعت سوم یا چهارم همچنین کسانی که می‌خواهند مسلمان شوند، باید این عبارت (شهادتین) را بگویندو چندین بار این ذکرها  را تکرار کنند.

در قرآن هم آمده است؟  در کجای قران آمده، که خیلی هم معروف است؟ بله در ایه الکرسی

کیاآیه الکرسی را حفظند؟ دست بلند کنند، آفرین انشاءالله بقیه هم بزودی  حفظ می شوند

یکی از دوستان کلاس سطر اول آیه الکرسی را بخواند خیلی زیبا بود باز این ذکر تکرار شد

با گفتن این ذکر تمامی معبود های دروغین را نفی می کنیم و فقط یک چیز را پرستش می کنیم
 

                                            الله 

 
شهادت به یگانگی خدا و توحید می دهیم، یکتاپرستی اولین رکن دین اسلام است. دوستان توجه نمایند: آیات قرآن به شدّت توحیدی می‌باشد، به صورتی که یکی از سوره‌های آن به  این نام نام گذاری شده‌است؟ کدام سوره بله سوره توحید ، توحید به معنای یگانگی و یکتایی خداوند و موضوع این سوره  یگانگی خداونده ،  الحمدلله همه شما  این سوره را حفظ هستید و در نماز ها هر روز می خوانید در ابتدای این سوره می خوانیم  ” قل هو الله احد” بگو خدا یکی است، شهادت می دهیم به یگانگی توحید و یکتایی خدا

نشانه های یکتایی خدا چیست؟

براى پى بردن به يكتايى و يگانگى خداوند همين قدر كافى است كه او را درست بشناسيم و از كلمه «خدا» معناى صحيحى در ذهن داشته باشيم. اگر از اين كلمه همان معناى واقعى و راستين آن را بفهميم، به اين نتيجه مى‏رسيم كه خدا، يكى است. چند تا از دلایل  یگانگی را خدمت شما عرض می کنم. کیا می تونن روی تخته ستاره  وماه و خورشید بکشند ؟
به این تصاویر  نگاه کنید (تصاویر در فایلهای پیوست قابل مشاهده است.)
بله ستاره ، ماه ،خورشید ببینید روی چه نظمی حرکت می کنند خورشید همیشه به طور مرتب طلوع و غروب می کند، ماه و سایر ستارگان هم همینطور، به تصویرخورشید و کرات منظومه شمسی   که در پاور پوینت آمده است نگاه کنید (تصاویر در فایلهای پیوست قابل مشاهده است.)
زمین و نه سیاره با نظم خاص به دور خورشید در گردشند، آیا این همه نظم دلیل بر وجود ناظم و خدای یگانه نمی باشد؟
دلایل دیگر:

اگر دوخدا داشتیم هر کدامشان برای خود پیامبری  می فرستادند  و او برنامه خدای خود را ابلاغ می کرد در نتیجه نظم و قوانین دو گانه پدید می آمد. اما این طور نشد

اگر دو خدا داشتیم انسجام هستی و عالم از بین می رفت اختلاف  و تباهی جهان   را فرا می گرفت وقطعا عالم نابود می شد چون هر کدام برای خود برنامه ای مستقل داشتند چند تا مثال خودمونی می زنم ذهن ها نزدیک بشه به مطلب مثلا آشپز که دوتا شه، یه ماشین اگه دوتا راننده داشته باشه ، یه مدرسه اگه دو تا مدیر داشته باشه حالا جهان اگه دو تا خدا داشته باشه یکی می گفت شب باشد و دیگری می گفت روز و….

برای اینکه  کلاس شادابتر بشه و بینیم آثار اعتقاد به توحید چیه می ریم سراغ کارت ها و برخی آثار توحیدکه در پاور پوینت نمایش داده می شود ، آماده اید ؟ با ذکر یک صلوات بحث را ادامه می دهیم هر کارتی را در پاور پوینت دیدید  شما به من کمک کنید و یک توضیح کوتاه هم بدهید.
کارت اول
1– آرامش

عقیده به خدای یگانه، مایه آرامش و اطمینان قلب است.شما در زندگی روزمره برخی افراد الهی هم می بینید که آرامش خوبی دارند
2 – اصلاح

اصلاح جامعه های بشری وکمک به درست شدن امور و مبارزه با فساد، از آثار توحید است، خدا پرستان پیوسته در تلاشند تا وضع عمومی جامعه بهتر شود.
3- اطاعت از خدا

اعتقاد توحیدی، لازمه پیروی از دستورهای الهی است  و این که به سخنان خدا گوش دهیم و دستوراتش را اجرا کنیم
4 – امنیت

ایمنی و نجات از عذاب الهی، در گرو اعتقاد توحیدی و پرهیز از شرک است.
داستان

این کارت ها برخی آثار توحید بود، چون خوب به بحث ها توجه کردید با یک حکایت کوتاه  ازاستقامت حضرت ابراهیم  علیه السلام در حرکت توحیدی آشنا تون می کنم ، این پیامبر بزرگ الهی یک تنه در برابر شرک و بت پرستی قیام کرد. استقامت حضرت ابراهیم  علیه السلام در مبارزه با بت پرستی و اقامه توحید به حدی بود که در قرآن به عنوان یک امت آمده است.خوب  به این ستاره که روی تابلو است توجه نمایید حکایت این جلسه مرتبط با این تصاویر است که در پاور پوینت به نمایش داده می شود.

حضرت ابراهیم علیه السلام   در زمان و محيطي مي‌زيست، که بسیاری از مردم آن سرزمین خورشيد و ماه و ستارگان  را پرستش مي‌كردند. ابراهيم(عليه‌السلام) كه به خداي يگانه ايمان آورده بود، بي آنكه هيچ فرصتي  را از دست بدهد، با قوم خود به گفتگو مي‌نشست و درباره خدايانشان با آن‌ها به بحث مي‌پرداخت، از جمله بحث های آن حضرت اين بود كه بر پرستش ستارگان و خورشيد و ماه خط بطلان بكشد، چگونه این کار را دنبال می کرد؟ به ادامه حکایت گوش کنید

در يكي از روزها چون تاريكي شب فرا رسيد، ميان گروهي از قوم خود آمد و به ستاره‌اي که در حال حركت و مورد پرستش قومش بود، نگاهي انداخت و در حضور همه به عنوان اين‌كه با آنان  هم رأي می باشدگفت: هَذَا رَبِّي   اين پرودگار من است.
**هَذَا رَبِّي **
ولي مدت کوتاهی گذشت كه اين ستاره هنگام روشنايي روز، از ديده‌ها ناپدید گرديد، در اين هنگام ابراهيم(عليه‌السلام) به آنها گفت: من خدايي كه ابتدا آشكار و سپس ناپديد شود ايمان نخواهم آورد .

هَذَا رَبِّي
ابراهيم(عليه‌السلام) در جلسه ديگري كه با همراهان خود داشت، ماه را ملاحظه كرد كه با روشنايي خود، از آن سوي افق، تاريكي شب را مي‌شكافت، وي ديگر بار جهت موافقت با عقايد آنان گفت: هَذَا رَبِّي اين پروردگار من است. ولي طولي نكشيد كه ماه از ديدگان ناپديد شد.

در اين هنگام ابراهيم(عليه‌السلام) اظهار داشت: اگر خدايي كه مرا آفريده، هدايت و ارشادم نكند، در زمره گمراهان خواهم بود.
هَذَا رَبِّي

هَذَآ أَكْبَرُ

قَالَ يَا قَوْمِ إِنِّي بَرِيءٌ مِّمَّا تُشْرِكُونَ
روز بعدی خورشيد طلوع كرده و با نور افشاني در وسط آسمان هويدا شد، ابراهيم(عليه‌السلام) به اطرافيانش گفت: هَذَا رَبِّي اين پروردگار من است و هَذَآ أَكْبَرُ اين بزرگتر است.

وي هنگام ناپديد شدن خورشيد، هدفي را كه در پي آن بود اعلان داشت، و آن اعلان بيزاري از خدايان آن‌ها بود  و گفت: اي مردم، من از آنچه كه شريك خدا قرار مي‌دهيد بيزارم. من با ايمان و اخلاص رو به سوي خدايي آوردم، كه آفريننده آسمان و زمين است و هرگز به خدا شرك نخواهم ورزيد.

تقاضا می کنم یکی از دوستان کلاس این دو آیه 78 و 79 سوره انعام  را با صدای زیبا به همراه ترجمه قرائت نماید :

فَلَمَّا رَأَى الشَّمْسَ بَازِغَةً قَالَ هَذَا رَبِّي هَذَآ أَكْبَرُ فَلَمَّا أَفَلَتْ قَالَ يَا قَوْمِ إِنِّي بَرِيءٌ مِّمَّا تُشْرِكُونَ ﴿78﴾

إِنِّي وَجَّهْتُ وَجْهِيَ لِلَّذِي فَطَرَ السَّمَاوَاتِ وَالأَرْضَ حَنِيفًا وَمَا أَنَاْ مِنَ الْمُشْرِكِينَ ﴿79﴾

خوب ممنونم که به این صحبت ها  با دقت گوش کردید، به چند نکته در این حکایت اشاره می کنم دین و روش حضرت ابراهیم  علیه السلام چه بود؟

یکتا پرستی بوده است که  فطری  است تمامی ادیان الهی بعد از حضرت ابراهیم، حضرت موسی ، حضرت عیسی هم از طرف خداوند مآمور شدند تا مردم را به راه راست دعوت کنند و در آخر خداوند آخرین و کاملترین دینش را توسط آخرین پیامبرش یعنی حضرت محمد صلی الله علیه و آله برای هدایت مردم فرستاد. دین همه این پیامبران الهی حنیف یا همان یکتا پرستی است.

ممکن است کسی در خصوص حضرت ابراهیم علیه السلام این سوال برایش پیش بیاید که چرا حضرت بت ها را پرستید؟ شما چه می گویید

بله ایشان همراهی ظاهری با آن ها کرد تا بتواند سستی و بی پایگی حرف های آن ها را اثبات کند ،
دعا

در انتهای مطالب دعا ی حضرت ابراهیم و اسماعیل علیهما السلام را می خوانم شما هم آمین بلند بگویید:

حضرت ابراهیم و اسماعیل علیهما السلام ؛در دعا گفتند : خدای ما، ما را برای خودت مسلمان قرار ده و از فرزندان مانیز برای خودت امتی مسلمان قرار ده

الهی آمین

و به ما توفیق دوری ازشرک و بت پرستی در هر نوعش مقام، قدرت و…. عنایت بفرما الهی آمین
کاردستی

پس از پایان درس  همانطور که در جلسه قبل گفتیم و شما وسایل ساخت کاردستی را آورده اید ، حالا نوبت ساخت کاردستیه.

وسایل مورد نیاز:  مداد، مداد رنگی- یا آبرنگ-  ، پاک کن، خط کش ،کاغد رنگی، مقوای سفید و رنگی ،قیچی، چسب مایع،. کمی خاک که شما همه این وسایل را دارید. به تصاویر پاور پوینت به صورت مرحله ای توجه نمایید و کار را تکمیل کنید  البته مراحل کار را به تدریج همراه با تصاویر عرض می نمایم . آماده اید؟ (تصاویر در فایلهای پیوست قابل مشاهده است.)

یک مقوای در قطع A4  انتخاب نمایید آن را به دو نیم مساوی تقسیم نمایید ، نیمی از آن را برای روز و نیم دیگر را برای شب قرار دهید

شب

روز
بر روی کاغذ ها یا مقواهای رنگی - به رنگ دلخواه - ماه و چند ستاره و خورشید بکشید  آن ها را برش بزنید.
قسمت های برش خورده  را داخل کادرهای بالا با سلیقه بچسبانید.

آسمان شب و روز را رنگ آمیزی نمایید.

در قسمت طرح شب  در قسمت پایین کادر شکل زمین را بکشید، مقداری چسب بزنید و کمی خاک نرم روی آن بریزید.

در طرح روز در قسمت پایین کادردریا را بکشید و مقداربیشتری چسب در دریا بزنید زمانی صبر کنید تا چسب ها خشک شود حالا می توانید با مداد رنگی یا آب رنگ چسب ها را رنگ امیزی نمایید دریا زیبا  و برجسته به نظر می آید.

امیدوارم از ساخت کاردستی  ها تون راضی باشید.  در پناه خدا

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت



[سه شنبه 1401-02-27] [ 05:26:00 ب.ظ ]