​عمر مفید

#کلاسداری

#نوجوان   #تبلیغ_نماز

عمر مفید یعنی مقداری از عمر که ازش به صورت مفید استفاده می¬شودو به اصطلاح هدرداده نمی¬شود، همانطور که گفته شد بالا رفتن یا پایین آمدن سن امید به زندگی خیلی دست ما نیست ولی، عمر مفید کاملا شخصی هست، یعنی کم یا زیاد بودنش دست خودمون هست، پس شما می¬تونی در کشوری که بلاترین سن امید به زندگی را دارد زندگی کنی و کمترین عمر مفید را داشته باشی و باالعکس !!
برای پیدا کردن و محاسبه کردن مقدار متوسط عمر مفید یکی از مهمترین مواردی که می¬تونه مورد بررسی قرار بگیره ساعات کار مفید هست،
حالا به نظرتون ساعات کار مفید ما در ایران چند سال است؟
ما ایرانیها در هفته بین 6 تا 11 ساعت کار مفید داریم و ژاپنی ها بین 40 تا 60 ساعت ، یعنی ژاپنی ها تقریبا 6 برابر بیشتر از ما کار مفید می¬کنند، خوب طبیعی هست که موفقیت، و پیشرفتشون بیشتر باشه.
حکایت شده شخصی وارد شهری شد که با سایر شهرها تفاوت بسیاری داشت، بسیار پر رونق و منظم و مرتب، همه سرشون به کارشون بود و خبری از علافی و بیکار گشتن جوان¬ها نبود از نانوا گرفته تا طبیب، از مکتب خانه تا تجارت خانه، حتی باغ¬ها و زمین های کشاورزی و درب و دیوار شهر جور دیگری بودند، گویی همه چیز زیباتر و بهتر از جاهای دیگر بود، گذر مرد به قبرستان افتاد و تعجبش دوچندان شد، چرا که روی هر سنگ قبر را که¬می¬خواند سن افراد چهارسال و پنج سال و 7 سال نوشته شده بود، خیلی گشت تا قبری پیدا کند که صاحب قبر بیشتر از 7 الی 8 سال سن داشته باشد ولی چیزی پیدا نکرد، باخود گفت حتما بیماری و یا حادثه¬ای اتفاق افتاده و همه¬ی بچه های روستا به رحمت خدا رفته¬اند، این سوال در ذهنش بود که چشمش به یکی از اهالی افتاد و از او پرسید ماجرا چیست؟ مرد پاسخ داد: ما رسمی داریم که هنگام مرگ افراد عمر مفید شخص را حساب می¬کنیم و روی سنگ قبرش می¬نویسیم تا عبرتی باشد برای دیگران، که درازی عمر 60 الی 70 ساله آنها را نفریبد بلکه بدانند به صورت مفید چقدر فرصت دارند، به همین خاطر است که افراد در کارهای و برنامه¬هایشان جدی¬ترو کوشاتر هستند.
شما تا به حال فکر کردید عمر مفیدتون چقدر هست؟
بهتره ابتدا ببینیم به طور کلی عمرمان را داریم چطور می¬گذرانیم؟
بیایید باهم حساب کنیم انسانی را تصور کنید که 72 سال می¬خواهد ازخداوند عمر بگیرد (یک شبانه روز 24 ساعت است، 72 سال را انتخاب کردیم تا بتوانیم خیلی راحت مقدار ساعتی از شبانه روز را که به کاری مشغول هستیم در مدت 72 سال محاسبه کنیم؛ اگز از پاور پوینت استفاده نمی کنید حتما مستطیلی 8 در 9 با 72 خانه رسم کنید و مواردی که محاسبه می شود را روی اون نشان داده، حاشور بزنید و کنارش بنویسید )
8 ساعت خواب و استراحت روزانه یعنی یک سوم شبانه روز که در 72 سال، 24 سال می¬شود.
(برای مشاهده تصاویر، فایلهای پیوست را دریافت نمایید.)

اگر روزانه درمجموع دوساعت را به سه وعده غذاخوردن و خوردن میان وعده و تنقلات و… اختصاص بدیم، در 72 سال می¬شود 6 سال.

اگر فقط دو ساعت در شبانه روز تلویزیون تماشا کنیم(مثلا فقط یه مسابقه فوتبال 90 دقیقه با وقت استراحت و گزارش قبل و بعد بازی، یا فقط دیدن خندوانه با پیام بازرگانی وسط برنامه ) در 72 سال، 6 سال می¬شود – بماند که گاهی روزانه 5 الی 6 ساعت پای تلویزیون نشسته ایم.

اگر فقط دو ساعت از گوشی تلفن همراه استفاده کنیم – یعنی کل وقتی که در شبکه های اجتماعی و بازی کردن باگوشی و …. می¬گذرانید دو ساعت اصلا داریم در 72 سال می¬شود، 6سال

اگر یک ساعت برای ورزش و یا تفریح و گردش و بودن با دوستان سپری کنیم در 72 سال می¬شود، 3 سال
تا اینجا همه به خوردن و خوابیدن و سرگرمی و تفریح به سر شد، به قول حافظ شیرازی همه بی‌حاصلی و بی‌خبری بود!

اگر یک ساعت در رفت و آمد و تاکسی و اتوبوس باشیم که در شهر های بزرگ گاهی دو الی سه ساعت در ترافیک هستیم، در 72 سال می¬شود، 3 سال

اگر حدود یک ساعت در شبانه روز به نظافت شخصی اختصاص بدهیم؛ سرویس بهداشتی(15دقیقه) ، حمام(15 دقیقه) ومسواک زدن(5 دقیقه)، شانه کردن مو(5 دقیقه) شستشوی جوراب و لباس(10 دقیقه) و پوشیدن لباس و کفش (10دقیقه ) اختصاص بدیم، در طول 72 سال عمر می¬شود: 3 ساعت

روزانه 6 ساعت در مدرسه و غیر مدرسه کلاس می¬رویم، وقتی هم بزرگتر بشیم در دانشگاه و بعد محل کار- البته بسیاری از پدران ما خیلی بیشتر از 6 ساعت کار می¬کنند- در مجموع 72 سال می¬شود، 18 سال


تا اینجا کارهای خوبی کردیم ولی تقریبا نتوانسته¬ایم برای خدا کاری کنیم، حالا اگر بخواهیم نمازخوان باشیم و به صورت منظم هر روز 17 رکعت نماز بخوانیم(چقدر بعضی ها سختشون هست نماز بخونند) هر رکعت نماز حاج آقایی یعنی با آرامش، یک دقیقه طول می¬کشه با سه تا وضو یک دقیقه ای کلا 20 دقیقه در شبانه روز نماز می¬خوانیم، در 72 سال می¬شود در مجموع 1سال، البته فرض ما این است که از روز اول تولد هر روز 20 دقیقه نماز خوانده و 14 سال و هفت ماهی که پسر¬ها هنوز به سن تکلیف نرسیده¬اند و 8 سال و نه ماهی که دختر خانم¬ها به سن تکلیف نرسیده اند و نماز نمی¬خوانند را هم حساب کردیم و فرضمون هم این است که حتی یک رکعت نمازمون غذا نشه؛ کلا می¬شود یک خانه کوچک از این جدول بزرگ.
واقعا رومون می¬شه وقتی فردای قیامت پرونده اعمالمون دستمونه و همه اعمالمون آشکار می¬شوند، این جدول را نشونمون بدن و بگن بچه مسلمون، تو که این¬همه ادعات می¬شد و منت سر خدا می¬گذاشتی فقط همین قدر وقت برای خدا گذاشتی!

خوب اینها همه کارهایی بود که با یک مقدار بالا و پایین تقریبا همه انسانها به صورت مشترک در طول روز انجام می-دهند، یعنی در طول 72 سال، 70 سال عمرمون صرف همین کارها می¬شود و فقط 2 سال دیگه وقت داریم؛ وای خدای من چقدر کم وقت داریم!
اگر بخواهیم نسبت زمانی 2 سال در طول روز را بدست بیاوریم درطول روز می¬شود حدود 40 دقیقه از 24 ساعت، که این 40 دقیقه¬ها را می¬توانیم اختصاص بدهیم برای مطالعه کردن برای کارهای خیر و خداپسندانه، برای احسان به والدین و….

عمر پربرکت برخی بزرگان
بعضی¬ها چه عمر پر برکتی دارند، مثلا علامه حلی 120 کتاب نوشته که برخی کتاب¬ها چندین جلد دارند، برخی از علما و بزرگان تصریح کرده اند که اگر نوشته های ایشان را بر روزهای عمرشان تقسیم کنیم، باید هر روز  1000خط نوشته باشند.
اگه بپرسیم چطور توانسته این همه کار را در طول عمرش انجام بده همتون جواب می¬دید که اون از تلویزیون و گوشی استفاده نمی¬کرده و از عمرش درست استفاده کرده و اتفاقا تفاوت انسان¬های موفق با سایر افراد در همین است، بعضی-ها از فرصت عمرشان درست استفاده می¬کنند و سعی می¬کنند، زمانشان را در راستای رسیدن به اهدافشان مدیریت کنند، مثلا اگر هدفشان پیشرفت و موفقیت تحصیلی است و دنبال آن هستند که در کنکور رتبه¬ای خوب بیاورند، سعی می کنند از این زمان 40 دقیقه خوب استفاده کنند، از پنج شنبه و جمعه ها خوب استفاده کنند و حتی خودشون بدون اینکه کسی بهشون بگه از ساعت استفاده از گوشی و تلویزیون کم می¬کنند و به مطالعه اختصاص می¬دهند، مقداری به خودشان سخت می¬گیرند و سختی می¬کشند و از برخی لذت¬های زودگذر می¬گذرندتا به لذت¬های واقعی برسند، لذت کسب موفقیت اون هم مثلا رتبه برتر کنکور، اتفاقا وقتی از کسایی که در کنکور رتبه یک رقمی آوردند می¬پرسید، می¬بینید به همین سادگی و فقط با مدیریت زمان توانسته اند به موفقیت برسند والا نه یک چشم بیشتر از من دارند و نه یک گوش،
بعضی از بزرگان سعی می¬کردند هیچ جزئی از عمرشون تلف نشه، پرفسور حسابی در سن 60 سالگی تصمیم گرفت زبان آلمانی یاد بگیرد، و برنامه ریزی کرد هر شب نیم ساعت قبل خواب این کار را انجام داد.
آیت الله خزعلی قرآن و نهج البلاغه را در اتوبوس حفظ کرد. حاج آقای قرائتی می گفتندکتابی هست به اسم 5 دقیقه های قبل غذا که در مقدمه نویسنده نوشته هرگاه همسرم مرا برای غذا خوردن فرا می خواند از زمان نشستن بر روی میز تا آماده شدن غذا بر روی میز ناهار خوری حدود 5 دقیقه طول می کشید . پس از مدتی تصمیم گرفتم از این پنج دقیقه ها استفاده کنم و هرچه می دانم بر روی کاغذ بنویسم. مقام معظم رهبری به جوانان و نوجوانان تآکید می¬کنند که از دقیقه¬هایی که به راحتی تلف می¬شوند در اتوبوس، یا تاکسی یا در مطب دکتر و… برای مطالعه¬ی کتاب استفاده کنید. برنامه های روزانه بیل گیتس بزرکترین سهام¬دار مکروسافت و یکی از ثروتمند ترین مردان جهان را وقتی نگاه می¬کنید می بینید، برنامه هایش را بر اساس دقیقه تنظیم می¬کند مثلا از ساعت 7:12 دقیقه تا 7:18 دقیقه صبحانه از 7:18 دقیقه تا 7:33 دقیقه حاضر شدن برای رفتن به محل کار از ساعت 7:33 تا 7:56 مصیر رسیدن به دفتر کار، ساعت 7:56 تا 8:14 ملاقات با ….
مشهور است که حضرت امام خمینی رحمت الله علیه آنقدر منظم بودند و توجه به وقت داشتند که اطرافیان امام ساعتشان را با آمد و شد امام تنظیم می¬کردند.
رسیدن به موفقیت قوانین طلایی دارد که مهمترینشان این است:

بدون زحمت و سختی کشیدن موفقیت حاصل نمی¬شود. بقول شاعر: نابرده رنج گنج میسر نمی¬شودد مزد آن گرفت جان برادر که کار کرد)
بدون چشم پوشی از لذت¬های زودگذر لذت واقعی بدست نمی¬آید.

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت



[دوشنبه 1401-07-11] [ 07:39:00 ب.ظ ]